Lugu konkursi

Latvijā lugu konkursi aizsākās jau tālajā 19.gadsimtā. Pirmo konkursu rīkoja Rīgas latviešu biedrība un tajā tika iesniegta tikai viena luga. Kad konkursu izsludina atkārtoti (1870.g.), godalgo Marijas Pēkšēnas “Ģertrūdi”, kas iestudēta gan tikai pēc 7 gadiem. Cenzūras dēļ. Tajā pašā gadsimtā cenzūra noraida arī Aspazijas lugu “Atriebēja”, kas  citā lugu konkursā bija guvusi 1.vietu.

Kā ir mūsdienās? Par cenzūras problēmām šeit nebūtu jārunā. Par kādām tad?

Mēģinot apkopot informācija par Latvijā notikušajiem lugu konkursiem un tajos godalgotajām lugām, nekur vienotu informāciju neatrodu. Saprotams, jo to rīkotāji ir dažādi. Kaut arī šāds apkopojums skaisti iederētos piemēram Dramaturgu biedrības mājas lapā.

Tātad, te tas, ko atradu:

Lugu konkursus rīkojušas dažādas organizācijas.

  • Latvijas Dramaturģijas aģentūras organizētais īslugu konkurss “Klucis 2000” (rezultāti šeit) un “Klucis 2001” (rezultāti).
  • Latvijas Dramaturgu ģildes 2002.g.  rīkotā mūsdienu pilna apjoma lugu konkursa rezultāti.
  • Latvijas Dramaturgu ģildes 2003.g. konkursa rezultāti
  • 2004.g.-  konkursa rezultāti.  
  • 2006.g. konkursa rezultāti. 
  • 2008.g. konkursa rezultāti. 
  • 2012.g. – 3.Nacionālais lugu konkurss bērniem un jauniešiem – rezultāti.

– Latvijas Teātra darbinieku savienības un Dramaturgu ģildes rīkotais (Jauno dramaturgu) lugu konkurss 2012.g. – rezultāti. Uzvarētāji – Madara Rutkēviča, Edgars Niklasons, Rihards Svjatskis (J.Johansona komentāri par lugām – www.ltds.lv 13.08.2012.).

– Latvijas Dramaturgu ģildes balva “Pazudušais dēls” (no 2012.g.). Labākais latviešu autoru darbs, kas iestudēts Latvijas teātros 2011./ 2012. g. sezonā – izrāde „Gals” (Nacionālajā teātrī); 2012/2013.g. sezonā Ingas Gailes “Mūsu Silvija debesīs” (Ģertrūdes ielas teātrī). 2014.g ” Pazudušais dēls” kaut kur pazūd un gada sasniegums oriģināldramaturģijā ir: Sergejs Timofejevs – Mihails un Mihails spēlē šahu Latvijas Nacionālajā operā.  2015.g. nominācijā “Gada sasniegums oriģināldramaturģijā (teksts, luga vai scenārijs)” triumfēja Inga Ābele par JRT izrādi “Aspazija. Personīgi.” 2016.g.- Justīne Kļava par izrādi “Dāmas” Teātrī TT.

– Biedrības DARBNĪCAS praktisko teātra tekstu izstrādes darbnīcu lugu konkurss “36 stundas”. ; 2013.g.; 2014.gadā- nolikums šeit.  (tika izvēlētas Justīnes Kļavas un Ērika Vilsona lugas) , par 2014.g. noslēgumu http://dirtydeal.lv/teatro/2014/02/05/36-stundas/ (Neretieša “Mana mīļā” un Aivas Birbeles “Būda mežā”).  Par trešo konkursu – šeit.  2015.gadā – nākamais konkurss.  Savukārt, 2016.g. beidzot arī bērnu un jauniešu lugu konkurss, ko rīko “Darbnīcas”. Un ir arī rezultāts- uzvarētājs K.K.Sukurs iestudē pats savu lugu “Icikēriks” ; 2016.g. nogalē.

– Latvijas Teātra darbinieku savienības un Dramaturgu ģildes lugu konkurss 2013.g.;  bērnu un jauniešu auditorijai.  Rezultāti šeit – http://ltds.lv/lv#news/2014/01 (Uzvarētājas: Ligita Lukstraupe “Lāsteka”, Inguna Bauere “Senču zelts, sudrabiņš”, Lelde Stumbre “Anna – dižā staigātāja”)

– Latvijas Rakstnieku savienības un Literārās izglītības un jaunrades atbalsta centra rīkotais Jauno un iesācēju autoru literāro darbu konkurss 2013.g. Rezultāti šeit. Kuri no nosauktajiem ir iesnieguši lugas, acīmredzot, ir noslēpums…

– Latvijas Rakstnieku savienības kultūrizglītības programma „Literārā Akadēmija” Latvijas skolēnu un skolas vecuma jauniešu literāro darbu konkurss  2014.g., var iesniegt arī dramaturģiju.

– “Literārās akadēmijas” literāro darbu konkurss “Matris lingua”, kurā aicināti piedalīties tie, kuru dzimtā valoda nav latviešu. Var iesniegt arī dramaturģiju – vairāk šeit.

– Dramaturģisku darbu konkurss MODINI KANONU! RAINIS UN ASPAZIJA, 2014.g. Vairāk – šeit. Rezultāti – http://www.la.lv/ar-trim-laureatiem-nosledzies-konkurss-modini-kanonu-rainis-un-aspazija/

Lugu konkursus rīkojuši arī atsevišķi teātri:

Ja ir kādi labojumi, precizējumi šim apkopojumam – rakstiet!

Kā redzams konkursu formāti ir dažādi. Gan tādi, kur iesniedz lugas, apbalvo labākās un viss: kas grib, tas lasa un iestudē. Gan tādi, kuros dramaturgiem “balvā” ir arī kāda iespēja tālāk darboties un pilnveidoties. Vai arī – lugas nevis jāiesniedz, bet pašam autoram jālasa fragments (“10 minūtes slavas”). Pēdējie 2 formāti vērtīgāki, jo, pat ja lugu neviens pēc tam  neiestudē, autors gūst būtisku pieredzi. Kaut arī lasījumu konkursā zināmā mērā rezultātu ietekmē dramaturga aktiera dotības, kurām var būt vai nebūt saistība ar lugas kvalitāti.

Interesants pētījums būtu par konkursos godalgoto lugu tālāko dzīvi, vai publicētas, vai iestudētas. Gribētos pajautāt visiem Latvijas teātru režisoriem, vai viņi interesējas par konkursu lugām, vai tās vispār lasa? Zinu, ka daudzi aizraujas ar prozas iestudēšanu.

Ja es rīkotu lugu konkursu…  Pirmkārt, nepieprasītu, ka luga nedrīkst būt nekur iestudēta. Daudzos konkursu nolikumos tā ir.  Varbūt pietiek ierakstīt, ka tas attiecas uz profesionālo teātru iestudējumiem? Iestudēto “lugu konkursā” – uz balvu “Pazudušo dēls” pretendēt drīkst tikai profesionālā teātros iestudētās lugas. Savādāk sanāk- luga iestudēta kādā amatierteātrī, to redzējuši vien kādi pārdesmit Latvijas cilvēki un viss – caur konkursu to tālāk virzīt aizliegts? Tas, ka autors redz savu lugu iestudētu, mudina viņu izlabot neveiklās un neiederīgās vietas lugas tekstā.  Tas palīdz lugām tapt labākām.  Un tas, ka luga jau kādreiz izrādīta vai tiek izrādīta, neliedz to iestudēt citiem, citā teātrī, citā Latvijas vietā.

Vēl šur tur parādas arī prasība, ka nedrīkst būt iesniegta citā konkursā. Par vienlaikus notiekošiem konkursiem skaidrs – protams, tas nav pieļaujams, jo, kas tad notiks, ja uzvarēs abos? Taču, kā ir ar lugām, kas piedalījušās kādā konkursā agrāk, un varbūt visai veiksmīgi pārstrādātas un uzlabotas?

Vēl – žūrijas locekļiem būtu jādod atsauksmes par katru no iesniegtajām lugām. Gan uzvarējušajām, gan pārējām. Kāpēc tad tās nav 1.vietā? Tā būtu ļoti vērtīga informācija pašiem autoriem, ievērojami palīdzot augt kā dramaturgiem.  Paškritiskāk pieiet savai daiļradei. Un žūrijai  tā ir iespēja parādīt sevi kā teātra profesionāļus. Paust savu viedokli pamatoti un ārpus primitīviem “man patīk/nepatīk”.

Savas domas par lugu konkursiem un par citam ar dramaturģiju saistītām lietām variet izteikt arī šajā forumā http://dramaturgija.latvianforum.net/f2-dramaturgija

This entry was posted in Godalgotās lugas and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s