Lugu autors un autoratlīdzība

Ja vien viss notiktu tā vienkāši- lugu autors uzraksta lugu, teātris to iestudē un autors saņem atlīdzību. Lugas tomēr nav dziesmas, ko spēlē radiostacijas un kuru autoriem pašiem administrēt to izmantošanu ir par grūtu. Taču te, tāpat kā lugas sākumdaļās pieņemts, neiztikt bez sarežģījuma. Pa vidu autoram un teātrim ar visai konkrētām vēlmēm nostājas AKKA/LAA (Autortiesību un komunicēšanas konsultāciju aģentūra / Latvijas Autoru apvienība).

Vai tas ir taisnīgi?
Protams, var teikt- ne jau visiem, kas kaut ko raksta, ar šo organizāciju jāslēdz līgums. Ja nevari pats administrēt- lūdzu, iesaisties; ja vari – tad- ne. Tā arī ir – daži lugu radītāji ir AKKA/LAA pārstāvēto autoru sarakstā, citi nav. Bet ar to viss nebeidzas. Ir vai nav autors saistījies ar šo organizāciju, teātri par viņa darbu izrādīšanu tai ziņo un maksā pēc noteikta tarifa! Kā tas iespējams? Vienkārši. Ja, piemēram, amatierteātris vēlas iestudēt lugu, kurā izmanto dažādu autoru radīto: mūziku, horeogrāfiju, scenogrāfiju, lugu, kostīmus, un kaut viens no šiem autoriem ir AKKA/LAA pārstāvēts autors, šim teātrim jāziņo uz AKKA/LAA un jāsamaksā pēc noteikta tarifa (amatieru un neatkarīgajiem teātriem tarifs ir Eur 14,23 par katru iestudējuma izrādīšanas reizi + % no ieņēmumiem, ja tādi ir). AKKA/LAA tālāk veic iekasētās naudiņas sadali pārstāvētajiem autoriem, kaut kādu daļu, protams, paturot sev. Par darbu. Un naudas summa nemainās no tā, vai tie iestudējumā iesaistītie autori, kam ir saistības ar AKKA/LAA, ir 1 vai 10. Labi, var teikt -pilsētas autobusā braucot arī maksājam vienu cenu, neatkarīgi, vai nobraucu vienu pieturu vai visas.  Taču vilcienā mēs maksājam atkarībā no tā, cik tālu braucam! Kāpēc, tēlaini izsakoties, AKKA/LAA “brauc” pēc “autobusa”, nevis “vilciena” tarifa? Kāds tam pamatojums, izņemot to, ka viņiem tā izdevīgāk? Autoram tas nav izdevīgi- par to tekstā tālāk.

Dezinformācija
Daļa amatierteātru ir sapratuši – ja kaut ko iestudē, jāziņo tikai uz AKKA/LAA. Līdz ar to gan man, gan vēl vienam otram lugu autoram, kam nav ar šo organizāciju nekādu saistību, bijušas situācijas, ka no interneta uzzinam, ka mūsu luga iestudēta un, sazinoties ar teātri tiek pateikts: viss kārtībā, uz AKKA/LAA ziņots. Viņiem teikts, ka tā esot jādara. Nezinu gan, kam izdevīgi likt teātriem tā domāt? AKKA/LAA mājaslapā gan ir rakstīts, ka jāsazinās arī ar autoru.  Sk.  http://www.akka-laa.lv/lat/autoru_darbu_lietotajiem/dramatiskie__muzikali_dramatiskie__scenografiskie__horeografiskie_u_c__darbi/  Taču šajā lapas sadaļā uzsvērts “Ir aizliegts izmantot darbus, ja nav saņemta AKKA/LAA atļauja.”  Nav piebilsts, ka  runa  ir par AKKA/LAA pārstāvētiem autoriem un to darbiem! Trūkst komata un aiz tā vārds – “izņemot”. Kāpēc rakstīts “AKKA/LAA atļauja”, nevis “autora atļauja” vai “autora un AKKA/LAA atļauja”? Kāpēc teātrim būtu jāziņo uz AKKA/LAA, ja viņš izmanto tikai šīs organizācijas neparstāvētus autorus? Tikpat labi teātris varētu paziņot pāvestam un justies, ka viss kārtībā. Varbūt paši vainīgi tie, kas nesaprot, kā vajag, bet, manuprāt, teksts mājaslapā ir pārprotams. Mūžīgais jautājums – vai kāds ne tā pateica vai kāds ne tā saprata. Kurš vainīgs? Bet kādēļ nevarētu skaidri un saprotami ierakstīt rīcības modeļus dažādās situācijās:

1. Visi iestudējumā izmantotie autori ir AKKA/LAA pārstāvēti.

2. Daļa iestudējumā izmantotie autori ir AKKA/LAA pārstāvēti.

3. Neviens iestudējumā izmantotais autors nav AKKA/LAA pārstāvēts.

Nu, labi, aizies autors, noslēgs to līgumu ar AKKA/LAA. Nodomādams, ka savādāk jau nevarēs izvairīties no situācijām, kad par savu lugu izrādēm uzzina tikai no publikācijām internetā, nevis no teātra paša. Bet vai tas liecina par autora nespēju administrēt savus darbus un tāpēc jāslēdz līgums? Te tad jājautā, kāpēc tad esam nonākuši tiktāl, ka teātri uzskata par svarīgu komunicēt ar AKKA/LAA, autoru šad tad piemirstot?

Kāds būtu risinājums?
Protams, nav man tādas zināšanas, lai tagad pateiktu, kā ir citās valstīs un ko ierobežo kādi straptautiskie normatīvie akti utt… Bet – kāpēc nevarētu diferencēt tarifu atkarībā no tā, cik iestudējumāiesaistīti AKKA/LAA pārstāvētie autori? Kāpēc iestudējuma reģistrācijas pieteikumā vispār jānorāda tie autori, kurus šī organizācija NEpārstāv? Pārstāvēto saraksts taču ir pieejams internetā ikvienam. Ja tas kādu laiku nav atjaunots, tāpat šādu informāciju var taču noskaidrot. Šobrīd obligāti ir jānorāda visi autori, jo ir noteikta veidlapa. Kāpēc norādīt nevarētu tikai pārstāvētos un tarifa apjoms nevarētu būt atkarīgs no šo autoru skaita?
Jo šobrīd, piemēram, runājot konkrēti par tiem teātriem, uz kuriem attiecas tarifi, matemātika ir šāda:
– Gadījumā, ja lugu autoram ir saistības ar AKKA/LAA, teātris samaksā pēc tarifa šai organizācijai, kas sadala naudu tālāk. Līdz ar to teātris caur starpnieku ir samaksājis arī lugu autoram.
– Gadījumā, ja lugu autoram nav saistības ar AKKA/LAA, teātris samaksā pēc tarifa šai organizācijai tādu pat summu, kas tiek sadalīta tālāk. Un tā kā autors šādi neko nesaņem, viņš var teātrim iet un pieprasīt autoratlīdzību.
Otrais variants sanāk dārgāks teātrim. Arī ja runā par profesionālajiem teātriem, piemēram, Nacionālā teātra direktors rakstā portālā http://www.diena.lvLabs autors – beigts autors. Vēlams, sen” nosauc AKKA/LAA par badīgo kantori. Sanāk, ka ar AKKu līgumus nenoslēgušie autori zaudē ne tikai – kā sākumā minēju – teorētiski sev pienākošos daļu, bet var zaudēt arī tos, kas viņus vēlas iestudēt. Tiek radīta tāda situācija, ka – grozi kā gribi, autoram neizdevīgi.  Varbūt kāds teiks- līgumu ar šo organizāciju slēgt vajag, viņi taču autorus aizstāv. Labrpāt dzirdētu kādu reālu piemēru: kā ir aizstāvēts, kāds pārstāvēts lugu autors? Konkrētu piemēru, nevis teorētisku skaidrojumu par to, kāpēc vispār nepieciešamas autoru organizācijas utt. Vai, piemēram, AKKA/LAA meklē rokā tos teātrus, izglītības iestādes u.tml., kas iestudē, vispār nevienam neatskaitoties? Ja autoram pašam jāmeklē un jāziņo par šādu izrīkošanos ar viņa radīto, tad te rodas jautājums-  kurš tad algu par administrēšanu saņem? Zinu, ka tieši dēļ šī iemesla viens autors ar AKKA/LAA līgumu pārtrauca. Var jau būt, ka citiem savādāka pieredze.

Kas būs tālāk?
Visticamāk, nekas. Tāpēc arī šito rakstiņu nesūtu uz AKKA/LAA kā jautājumu, jo kas no tā mainīsies? Kas gan ies un cīnīsies, lai būtu taisnīgāk? Protams, tas atkarīgs arī no tā, cik varoša būs Dramaturgu ģilde (biedrība). Vai kāds būs ieinteresēts, būs pietiekami kašķīgs un pietiekami spēcīgs, lai vajadzīgo paveiktu. Arī lai informētu teātrus, kad ir un kad nav jāziņo AKKA/LAAi.  Tas atkarīgs arī no tā, vai pati AKKA/LAA turpinās nostiprināt savu alkatīgas organizācijas reputāciju.  Var jau autori censties kaut ko darīt paši. Piemēram, dodot iestudēšanai savu lugu, piekodināt (vai pat ietvert to līgumā), ka viņi nav AKKA/LAA autori, tāpēc uz turieni nav jāziņo. Kaut arī neziņot uz AKKA/LAA teātris nemaz tā nevar- ja kaut viens izmantotais autors tomēr ir t.s. pārstāvēto autoru sarakstā, Jo ir noteikta pieteikuma forma. Ziņo varbūt pat ne paši amatierteātri, bet kultūras, tautas nami atskaitās par izmantoto.

Citēšu vēl no http://avestra.wordpress.com/2012/05/03/autortiesibas-un-briva-kultura/#comment-41  komentētāja autortiesību jurists teikto komentāru sadaļā: “Autortiesību likuma 66.4. nosaka: autoram ir tiesības prasīt, lai organizācijas izmaksā viņiem pienākošos atlīdzību saskaņā ar izdarīto atlīdzības sadali, kā arī lai izslēdz viņu darbus vai izpildījumu no licencēm, ko šīs organizācijas izdod darbu un blakustiesību objektu izmantotājiem.Tas nozīmē, ka Tu vari neslēgt līgumu ar AKKA/LAA, bet vienīgi prasīt, lai Tev izmaksa par Tevi iekasēto.” Bet…  Tas diemžēl neattiecoties uz teātra izrādēm.

Komentāri
Tos variet atstāt gan šeit- komentāru sadaļā, gan arī (tas būtu labāk, jo tur jau iesākts) piedalīties šajā dramaturģias foruma diskusijā: http://dramaturgija.latvianforum.net/t10-dramaturgs-un-autortiesibas (speciāli jāreģistrējas nav).

Ja kaut kādu zināšanu trūkuma dēļ šajā tekstā kaut kur kļūdos- labrāt uzklausīšu ieteikumus, veikšu labojumus un papildinājumus.

Šis ieraksts tika publicēts Bez tēmas ar birkām , , , , , , , . Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s